Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2011

Σόλων , σόλων .

Μια φορά και έναν καιρό ήταν ο σόλων . 

Άμεση σχέση ειχε  με την μεταγενέστερη προφητεία : 

«Ο ποιητής Τυρταίος, κωλομπαράς σπουδαίος
πήγε εις τον Σόλων, με όρθιον τον ψώλον
«Σόλων Σόλων, πώς τον θες, μισόν η όλον;»
Κι απήντησε ο Σόλων, σοφότερος εξ όλων:
«Τυρταίε, μη φείδου ψώλον , έλα και χώστον όλον!» 

Με το συμπάθιο κιόλας 

Στα σοβαρά τώρα . Ο σόλων λοιπόν με τον μεγάλον θόλον ήταν μέγα αετόπουλο .  Πρωτοποριακός . Είπε και ωραίες φρασουλες : Μη ψεύδου, αλλ’ αλήθευε , Ηδονήν φεύγε ήτις ύστερον λύπην τίκτει(και κάτι ήξερε το αλάνι )  Μετριώτερον άρχοντα ποιεί και τύραννον επιεικέστερον ο πείθων ως άμεινον είη το μη άρχειν ή το άρχειν (ακόμη καλύτερο ) και πάει κλαίγοντας . 
Σε αυτό το κείμενο θα ασχοληθούμε με την σεισάχθεια που ήταν δική του ιδέα . Ξέρω ότι ήδη έχετε διαβάσει πολλά περί αυτού και ίσως να μην προσθέσω μια καινούρια πληροφορία , όμως η ανωμαλία μου , μου επέβαλε να γράψω την γνώμη μου , χωρίς να με ρωτήσει κάποιος , χαρακτηριστικό η βλακείας η τρέλας . Ελπίζω το δεύτερο ενδεχόμενο να είναι το ισχύον . 

Στην δημοκρατική κατά πολλους αρχαία Αθήνα , νομοθετηθηκε λοιπόν από εκείνον η ρυθμιση των χρεων . Ω ναι και τότε οι άνθρωποι είχαν χρεη . Κατά την δική μου γνώμη η όλη ιδέα του ειχε σκοπό να εξισορροπισει την δεδομένη αννισοτητα μεταξύ των ταξεων , ω ναι και τότε υπήρχε η ανισότητα και ταξεις , παρά μέσω της θεωριας του και μετέπειτα πράξης  να επιτευχτεί η πλήρης ισότητα . Τέλος πάντων και αυτό που έκανε ήταν ένα βήμα ομπρός . Όχι πολύ βέβαια , όχι όσο θα έπρεπε . 

Και εδώ θα σας πω πια ιστορία . Την Σαλαμίνα την πήραν πίσω οι αθηναίοι χάριν στην ιδέα του σόλων με τον μεγάλον θόλον να ντύσει τραβεστί κάτι πολεμιστές αθηναίους και να προσποιηθούν ότι κάνουν θησεία στον ναό της Δήμητρας ενώ ειχε στείλει έναν ρουφιανο στους Μεγαριτες που κατείχαν την Σαλαμίνα ( άκου όνομα τώρα … Σαλαμίνα ) να του πει       « Ψιτ λιγουρια , απέναντι , στον άγιο Κοσμά , έχει γκομενακια , βουρ ….» Βουρ τα λιγούρια έκαναν ντου για να πάρουν χαρά , και έπεσαν στην παγίδα του σόλων με το μεγαλον θολον . Είχε δίκιο μετέπειτα ο μπρους γιουλις όταν έλεγε ότι ο θεός έδωσε στους άνδρες δυο κεφάλια και αίμα  που φτάνει για να λειτουργεί μόνον το ένα . Μέγας σοφός ο καραφλός . Χάριν λοιπόν σε αυτή του την σκέψη , κατάφερε να γίνει άρχων Αθηναίος . Το 593 νομίζω . 
Δεν ξέρω αν είναι τόσο καλή ιδέα να ντύσουμε γυναίκες τους τριακόσιους και να τους βάλουμε σε ένα νησί να προσεύχονται και να πάρουμε πίσω την Σμύρνη . Δεν θα είναι πολύ πιστικοί , αν και μερικοί από αυτούς πολύ θα το ήθελαν .

Τι έκανε λοιπόν ο μάγκας . 

1. Απάλειψε τα χρεη όλων προς όλους , συμπεριλαμβανομένου και του κράτους .

2.  Όλοι οι αθηναίοι που είχαν γίνει δούλοι λόγο χρεων απελευθερώθηκαν .Και κατάργησε τον νόμο που επέτρεπε να δανειστεί κάποιος με εγγύηση την ελευθερία του η την ελευθερία της οικογενείας του .
3. Επαναπροσδιόρισε τον φόρο των πολιτών και επαναρίθμησε μέσω αυτού τις ισορροπίες μεταξύ πολίτη – κράτους . Καθόρησε δηλαδή μια νέα βάση για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις έναντι του του κράτους .

4. Οι ταξεις συνέχιζαν να υπάρχουν ( τριοκισιομεδημνοι κτλ ) μα υπολόγιζε το κράτος ως εισόδημα όχι μόνο το αγροτικό εισόδημα που μπορεί να ειχε κάποιος αλλά προσέθεσε και όλες της πηγές . 

5. Οι θύτες , οι μισθωτοί γεωργοί εκείνης της εποχής , ακτήμονες , η τελευταία από τις ταξεις της εποχής πήρε το δικαίωμα του εκλέγειν όχι όμως και του εκλέγεσθαι

Ενημερωτικά , οι τάξεις του σόλων με τον ωραιον θολον ήταν :
Α. Οι "πεντακοσιομέδιμνοι" η ανώτατη τάξη
Β. Οι "ιππείς"  . Συντηρούσαν πολεμικά άλογα
Γ. Οι "ζευγίτες"
Δ. Οι θήτες  όπου τους συναντάμε μέχρι την σημερινή εποχή  ως : « μαλακες με το Μ κεφάλαιο»  όπου κατέβαλαν και φόρο όπως και οι μαλακες σήμερα , τότε αυτή η υποχρέωση τους ονομάζονταν  « θυτικον ». Σήμερα το λεμέ περαίωση η φόρο εισοδήματος .  Αυτοί ήταν που έλεγαν και πρώτοι οι ρωμαίοι προλετάριους . (από την γιουκιπαιδεια το είδα , δεν το γνώριζα ) . Για σου Μαρξ με τα ωραία σου ! Όπως φαντάζομαι ότι σας πέρασε από το μυαλό , σε αυτήν την τάξη ήταν οι πιο πολλοί … Πάντα οι μαλακες που δουλεύουν είναι πιο πολλοί …. 

Επαναλαμβάνω ότι ΔΕΝ προήγαγε η όλη αυτή διαδικασία την ισότητα ! 

6. Υποχρέωσε τους μεγαλογεωκτημονες να επιστρέψουν στους μικρογεωκτημωνες τα χωράφια που τους είχαν πάρει ως υποθήκη για χρεη τους  . Δεν ξέρω αν πήρε μέτρα σχετικά με την πώληση των αγροτικών προϊόντων 

7 . Ίδρυσε και βουλή ο άτιμος . Που πήρε μερική από την νομοθετική δουλεία του Αρείου πάγου . Από τότε ήταν Άρειος Πάγκος . Στον Άρειο πάγο ήταν μόνο οι πεντακοσιοτετοιοι και οι υπόλοιποι έτσι μεναν στην απέξω . Έτσι λοιπόν σε αυτήν την βουλή συμμετείχαν και ιππείς και ζευγίτες . Και σε έναν χρόνο έληγε η θητεία τους και λος πουλος .

8. Αποδυνάμωσε τον Άρειο Πάγο και από την δικαστική του ιδιότητα ιδρύοντας την Ηλιαία ( Αλια = σύναξη )

9. Ο σόλων με τον τεράστιο Κωνον ενδιαφέρονταν ουσιαστικά για την ψήφο . Και τιμωρούσε την αδιαφορία για τα κοινά με νόμο . Εάν λοιπόν δεν ήσουν ενεργός σου στερούσαν το Δικαίωμα Ψήφου .

10. Απαγόρευσε της εξαγωγές γεωργικών προϊόντων εκτός από το λαδί .

Τέλος , από αυτά που θυμάμαι διαίρεσε την αττική σε 48 ναυκραρίες με επικεφαλή έναν μαλακα όπου και ειχε την υποχρέωση και να συντηρεί και να φτιάχνει πολεμικά πλοία και ήταν και εισπρακτωρ . Επικεφαλής δηλαδή με το Μ κεφαλαίο .

Από την Αθηναίων Πολιτεία του Αριστοτέλη σας παραθέτω :

VII 3,4 «Κατά το περιουσιακό εισόδηµα (στο οποο στηριζταν η φορολογα)χρισε
τον λα σε τσσερις τξεις(τλη), πως ακριβς ταν διαιρεµνος και πριν,
δηλαδ σε πεντακοσιοµεδµνους, σε ιππες, σε ζευγτες και σε θτες.
Και ταµεν λλα αξιµατα δωκε προνµιο να τα χουν οι πεντακοσιοµδιµνοι και οι ιππες και οι ζευγτες, δηλαδ αυτ των εννα αρχντων και των ταµιν και των πολιτν(οικονοµικν υπαλλλων) και των νδεκα και των κωλακρετν, αφο δωσε σε κθεµια απ αυτς τις τξεις τα αξιµατα αυτ ανλογαµε την φορολογα. Σε δε την τξη των θητν δωσε το δικαωµα να µετχουν µνο της γενικς συνλευσης του λαο και των δικαστηρων.»
4. Ορσθηκε δε να πληρνει φρους πεντακοσιοµεδµνουµεν εκενος του οποου
η δικ του περιουσα δδει εισδηµα πεντακοσουςµεδµνους(µτρα χωρητικτητας) καρπν ξηρν και υγρνµαζ, ιππως δε φρους αυτς που εχε εισδηµα τριακοσουςµεδµνους, πως δεµερικο λνε, αυτς που χει τα
µσα να συντηρε ππο. Αυτο δε σαν απδειξη προβλλουν και την ονοµασα
της πολιτικς αυτς τξης, πως προκυψε απ το πραγµατικ αυτ γεγονς, και τα αφιερµατα των παλαιν. Γιατ υπρχει στην ακρπολη αναθηµατικ εικνα κποιου ∆ιφλου, στην οποα εναι γραµµνα τα εξς: ……

Για να έχουμε ακόμη πιο πολλές πληροφορίες θα σας παραθέσω και κάτι ακόμη : Από τον Πλούταρχο , Σόλων .

«23.
Οι νόμοι του Σόλωνα, οι σχετικοί με τις γυναίκες, φαίνονται εντελώς άτοποι. Γιατί επέτρεψε εκείνος που συλλαμβάνει τον μοιχό να τον φονεύει κιόλας, εάν δε κάποιος αρπάξει και βιάσει ελεύθερη γυναίκα πρέπει να πληρώσει πρόστιμο εκατό δραχμών. Εάν κάποιος αποδειχθεί προαγωγός (να πληρώσει) είκοσι δραχμές εκτός από εκείνα τα άτομα που πωλούνται φανερά, υπονοώντας τις εταίρες, οι οποίες πηγαίνουν μόνες τους προς τους πελάτες. Eπιπλέον, δεν επέτρεπε (ο Σόλων) ούτε οι αδελφές ούτε οι κόρες να πωλούνται εκτός εάν συνελάμβαναν κάποια παρθένα να βρίσκεται μαζί με κάποιον άνδρα.
13.
... Τότε κορυφώθηκε η διένεξη μεταξύ φτωχών και πλουσίων και η πόλη βρισκόταν σε επικίνδυνη κατάσταση. Φαινόταν δε, ότι μόνο με την εγκαθίδρυση της τυραννίας ήταν δυνατόν να ησυχάσουν τα πράγματα και να σταματήσουν οι διαταραχές. Όλος ο λαός ήταν χρεωμένος στους πλούσιους γιατί είτε καλλιεργούσαν τη γη για αυτούς, δίνοντάς τους το έκτο των προϊόντων -για αυτό τον λόγο ονομάζονταν εκτήμοροι- είτε δανείζονταν με
υποθήκη τα σώματά τους όντας υποχείρια στους δανειστές τους, και άλλοι μεν γίνονταν δούλοι τους και άλλοι πωλούνταν στα ξένα.»

Πάλι από την αθηναίων πολιτεία αξίζει να διαβάσετε και αυτό …


 «ΧΙΙ. Αυτα δει κατ’ αυτον τον τροπο συνβησαν, και οι αλλοι συµφωνουν, και αυτος ο ίδιος στο ποηµ του αναφρει, κνοντας γι’ αυτ λγο στους εξς στχους:
Εις τον δµοµεν δωκα τσοµερδιο σο του ταν αρκετ
οτε αφαιρντας τποτα απ την ισχ ση εχε οτε αυξνοντς την.
Και για εκενους δε σοι εχαν δναµη και υπερεχαν σε πλοτο,
και γι’ αυτος σκφθηκα ναµην χουν τποτα περισστερο απ το δκαιο.
Στθηκα δε στοµσον προτσσοντας ισχυρ ασπδα απναντι και στους δυο
τους,
δεν επτρεψα δε σε κανναν απ τους δυο να επικρατσει δικα.
2. Πλι δε µιλντας περ του λαο, πως δηλαδ πρπει να φρεται κανες προς
αυτν, (λγει):
Ο λας δε κατ τον εξς τρπο θα εναι δυνατν να υπακοει
τους ηγεµνες. Μτε χαλαρ χοντας το χαλινριµτε πολυτεντωµνο,
γιατ γενν η υπερβολ την αυθδεια, ταν συγκεντρνεται πολς πλοτος,
στους ανθρπους εκενους, σοι δεν χουν ρτιο τον νουν.
3. Και πλι δε κπου αλλο λγει για τους θλοντες να γνει διανοµ
περιουσας:
Όσοι δε λθανµε σκοπ αρπαγν, εχαν πλοσια ελπδα
κι ενµιζαν τι καθνας απ’ αυτος θα ερη πλοτον πολν.
Κι εγ πουµιλοσα σε αυτοςµε πρατητα τους φνηκασκληρς,
στε δυσρεσταµεν ττε γιαµνα σκφθηκαν, τρα δε, εναντονµου
οργιζµενοι, εχθρικµε κοιτζουν λοι, σαν αιτα καταστροφς.
Αυτ δεν πρεπε. Γιατ σαµεν επα, ε την βοθεια των θεν εκτλεσα,
λλα δε χιµταια πραξα. Οτε σεµναµε τυραννικ εξουσα
γεννται ο πθος να επιβλω κτι δια της βας, οτε την αγαθ γη
της πατρδας(φησα) να διανεµηθον εξ σου οι ασµαντοι και οι επιφανες.
4. Πλι δε και για την αποκοπ των χρεν και για τους δολους µεν
προηγοµενα, ελευθερωθντες δε τραµε την σεισχθεια(γρφει):
Εγ δε απ’ εκεναµεν, για τα οποα συνθροισα γρωµου τον λα, ποιο πριν να κατορθσω απ’ αυτ, σταµτησα να ενεργ;
Μ
ρτυς δε λαµπρ ως προς αυτ στην κρση που ο χρνος θα κνει
θαµου ε
ναι ηµεγστηµητρα των Ολυµπων θεν,
ηµα
ρη δηλαδ Γη, που αυτς εγ κποτε
αφα
ρεσα τα σνορα εκενα, που σε πολλ µρη ταν µπηγµνα,
και η οπο
α, ταν πριν δολη, τρα εναι ελεθερη.
Πολλο
ς δε στην Αθνα την θεοκτισµνη πατρδαµας
ελευθ
ρωσα, πωληθντες πριν σαν δολους, λλους δικα
και
λλους νµιµα, εκενους δε που απ αδυσπητη
αν
γκη εχαν φγει, και που την γλσσα την Αττικ
δενµιλοσαν πλον, περιπλανηµνοι σε πολλµρη,
κι εκενους που εδ στον τπο ανρµοστη δουλεα
εχαν, φοβισµνοι απ την αγριτητα των δεσποτν,
τους κανα εγ ελεθερους. Αυτµενµε ισχ
εγ, αφο συνρµοσαµαζ την βα και τον νµο,
τον εκτλεσα και τα φερα σε πρας, πως εχαυποσ χε θε.
Οµοως δε νµους, και για το κακ και για το αγαθ
αρµονικ χοντας προνοσει για καθνα απ’ αυτ,
συνθεσα. Τηνµστιγα δε λλος καννας, πως εγ, λαβν,
κακοµλητος εν ταν και φιλοκερδς νθρωπος,
δεν θαµποροσε να εξουσισει πνω στον λα. Γιατ, αν εγ θελα
σα στους αντθετους ταν αρεστ ττε,
και απεναντας αν δεχµουν σα οι λλοι υπαγρευαν,
αυτ εδ η πλη θα εχε στερηθε απ πολλος νδρες τρα.
Και εξ αιτας λων τοτων επιδεικνοντας σθνος προς λους
στρφηκα απναντ τους, πως ο λκος απναντι σε πολλος σκλους.
5. Και πλι ελγχοντας ονειδιστικ τις(µετ την θσπιση των νµων)
µεµψιµοιρα των δυο µερδων (λγει):
Εν δεν πρπει τον λα τρανς να επιτιµσω,
γω τι) σα χει τρα ποτ στους οφθαλµος του
δεν θαµποροσε να τα δη και στον πνο του ακµη.
κενοι δε πουµεγαλτεροι και ισχυρτεροι εναι
(το διο) πρπει να µ’ επαινον και φλον να µε κνουν.
∆ιτι, λγει(περαιτρω ο Σλων), εν κανες λλος τχαινε να λβει
αυτ την εξουσα,
δεν θ’ φηνε απ την εξουσα του τον λα και δεν θα παυε
πριν αφο ανατραξε αυτν θα αφαιροσε το πχος και το γλα.
Εγ δε αυτν(των αντιπλων) καθς µεινα στοµεταχµιο
γινα σνοροµεταξ τους.»


Μην νομίζετε ότι το ύφος , το είδος και ο τρόπος των συναλλαγών διαφέρει πολύ τώρα από τότε . Έχουν προστεθεί υποκείμενοι στο χρέος , ναι , η έννοια του χρέους έχει παγκοσμιοποιηθει όπως και οι ανάγκες μας , και η βαρβαρότητα η ανισότητα και η αδικία υφίσταται δυνατή και ανυποχώρητη όπως πάντα .

Υ.Γ. Όπου υπάρχουν ανακρίβειες στο κείμενο η αν θέλετε να προσθέσετε κάτι παρακαλώ να το επισημάνετε και θα προστεθεί . 

Μετά Τιμής 

Κύριος Χαιντ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου