Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2011

Σόλων , σόλων .

Μια φορά και έναν καιρό ήταν ο σόλων . 

Άμεση σχέση ειχε  με την μεταγενέστερη προφητεία : 

«Ο ποιητής Τυρταίος, κωλομπαράς σπουδαίος
πήγε εις τον Σόλων, με όρθιον τον ψώλον
«Σόλων Σόλων, πώς τον θες, μισόν η όλον;»
Κι απήντησε ο Σόλων, σοφότερος εξ όλων:
«Τυρταίε, μη φείδου ψώλον , έλα και χώστον όλον!» 

Με το συμπάθιο κιόλας 

Στα σοβαρά τώρα . Ο σόλων λοιπόν με τον μεγάλον θόλον ήταν μέγα αετόπουλο .  Πρωτοποριακός . Είπε και ωραίες φρασουλες : Μη ψεύδου, αλλ’ αλήθευε , Ηδονήν φεύγε ήτις ύστερον λύπην τίκτει(και κάτι ήξερε το αλάνι )  Μετριώτερον άρχοντα ποιεί και τύραννον επιεικέστερον ο πείθων ως άμεινον είη το μη άρχειν ή το άρχειν (ακόμη καλύτερο ) και πάει κλαίγοντας . 
Σε αυτό το κείμενο θα ασχοληθούμε με την σεισάχθεια που ήταν δική του ιδέα . Ξέρω ότι ήδη έχετε διαβάσει πολλά περί αυτού και ίσως να μην προσθέσω μια καινούρια πληροφορία , όμως η ανωμαλία μου , μου επέβαλε να γράψω την γνώμη μου , χωρίς να με ρωτήσει κάποιος , χαρακτηριστικό η βλακείας η τρέλας . Ελπίζω το δεύτερο ενδεχόμενο να είναι το ισχύον . 

Στην δημοκρατική κατά πολλους αρχαία Αθήνα , νομοθετηθηκε λοιπόν από εκείνον η ρυθμιση των χρεων . Ω ναι και τότε οι άνθρωποι είχαν χρεη . Κατά την δική μου γνώμη η όλη ιδέα του ειχε σκοπό να εξισορροπισει την δεδομένη αννισοτητα μεταξύ των ταξεων , ω ναι και τότε υπήρχε η ανισότητα και ταξεις , παρά μέσω της θεωριας του και μετέπειτα πράξης  να επιτευχτεί η πλήρης ισότητα . Τέλος πάντων και αυτό που έκανε ήταν ένα βήμα ομπρός . Όχι πολύ βέβαια , όχι όσο θα έπρεπε . 

Και εδώ θα σας πω πια ιστορία . Την Σαλαμίνα την πήραν πίσω οι αθηναίοι χάριν στην ιδέα του σόλων με τον μεγάλον θόλον να ντύσει τραβεστί κάτι πολεμιστές αθηναίους και να προσποιηθούν ότι κάνουν θησεία στον ναό της Δήμητρας ενώ ειχε στείλει έναν ρουφιανο στους Μεγαριτες που κατείχαν την Σαλαμίνα ( άκου όνομα τώρα … Σαλαμίνα ) να του πει       « Ψιτ λιγουρια , απέναντι , στον άγιο Κοσμά , έχει γκομενακια , βουρ ….» Βουρ τα λιγούρια έκαναν ντου για να πάρουν χαρά , και έπεσαν στην παγίδα του σόλων με το μεγαλον θολον . Είχε δίκιο μετέπειτα ο μπρους γιουλις όταν έλεγε ότι ο θεός έδωσε στους άνδρες δυο κεφάλια και αίμα  που φτάνει για να λειτουργεί μόνον το ένα . Μέγας σοφός ο καραφλός . Χάριν λοιπόν σε αυτή του την σκέψη , κατάφερε να γίνει άρχων Αθηναίος . Το 593 νομίζω . 
Δεν ξέρω αν είναι τόσο καλή ιδέα να ντύσουμε γυναίκες τους τριακόσιους και να τους βάλουμε σε ένα νησί να προσεύχονται και να πάρουμε πίσω την Σμύρνη . Δεν θα είναι πολύ πιστικοί , αν και μερικοί από αυτούς πολύ θα το ήθελαν .

Τι έκανε λοιπόν ο μάγκας . 

1. Απάλειψε τα χρεη όλων προς όλους , συμπεριλαμβανομένου και του κράτους .

2.  Όλοι οι αθηναίοι που είχαν γίνει δούλοι λόγο χρεων απελευθερώθηκαν .Και κατάργησε τον νόμο που επέτρεπε να δανειστεί κάποιος με εγγύηση την ελευθερία του η την ελευθερία της οικογενείας του .
3. Επαναπροσδιόρισε τον φόρο των πολιτών και επαναρίθμησε μέσω αυτού τις ισορροπίες μεταξύ πολίτη – κράτους . Καθόρησε δηλαδή μια νέα βάση για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις έναντι του του κράτους .

4. Οι ταξεις συνέχιζαν να υπάρχουν ( τριοκισιομεδημνοι κτλ ) μα υπολόγιζε το κράτος ως εισόδημα όχι μόνο το αγροτικό εισόδημα που μπορεί να ειχε κάποιος αλλά προσέθεσε και όλες της πηγές . 

5. Οι θύτες , οι μισθωτοί γεωργοί εκείνης της εποχής , ακτήμονες , η τελευταία από τις ταξεις της εποχής πήρε το δικαίωμα του εκλέγειν όχι όμως και του εκλέγεσθαι

Ενημερωτικά , οι τάξεις του σόλων με τον ωραιον θολον ήταν :
Α. Οι "πεντακοσιομέδιμνοι" η ανώτατη τάξη
Β. Οι "ιππείς"  . Συντηρούσαν πολεμικά άλογα
Γ. Οι "ζευγίτες"
Δ. Οι θήτες  όπου τους συναντάμε μέχρι την σημερινή εποχή  ως : « μαλακες με το Μ κεφάλαιο»  όπου κατέβαλαν και φόρο όπως και οι μαλακες σήμερα , τότε αυτή η υποχρέωση τους ονομάζονταν  « θυτικον ». Σήμερα το λεμέ περαίωση η φόρο εισοδήματος .  Αυτοί ήταν που έλεγαν και πρώτοι οι ρωμαίοι προλετάριους . (από την γιουκιπαιδεια το είδα , δεν το γνώριζα ) . Για σου Μαρξ με τα ωραία σου ! Όπως φαντάζομαι ότι σας πέρασε από το μυαλό , σε αυτήν την τάξη ήταν οι πιο πολλοί … Πάντα οι μαλακες που δουλεύουν είναι πιο πολλοί …. 

Επαναλαμβάνω ότι ΔΕΝ προήγαγε η όλη αυτή διαδικασία την ισότητα ! 

6. Υποχρέωσε τους μεγαλογεωκτημονες να επιστρέψουν στους μικρογεωκτημωνες τα χωράφια που τους είχαν πάρει ως υποθήκη για χρεη τους  . Δεν ξέρω αν πήρε μέτρα σχετικά με την πώληση των αγροτικών προϊόντων 

7 . Ίδρυσε και βουλή ο άτιμος . Που πήρε μερική από την νομοθετική δουλεία του Αρείου πάγου . Από τότε ήταν Άρειος Πάγκος . Στον Άρειο πάγο ήταν μόνο οι πεντακοσιοτετοιοι και οι υπόλοιποι έτσι μεναν στην απέξω . Έτσι λοιπόν σε αυτήν την βουλή συμμετείχαν και ιππείς και ζευγίτες . Και σε έναν χρόνο έληγε η θητεία τους και λος πουλος .

8. Αποδυνάμωσε τον Άρειο Πάγο και από την δικαστική του ιδιότητα ιδρύοντας την Ηλιαία ( Αλια = σύναξη )

9. Ο σόλων με τον τεράστιο Κωνον ενδιαφέρονταν ουσιαστικά για την ψήφο . Και τιμωρούσε την αδιαφορία για τα κοινά με νόμο . Εάν λοιπόν δεν ήσουν ενεργός σου στερούσαν το Δικαίωμα Ψήφου .

10. Απαγόρευσε της εξαγωγές γεωργικών προϊόντων εκτός από το λαδί .

Τέλος , από αυτά που θυμάμαι διαίρεσε την αττική σε 48 ναυκραρίες με επικεφαλή έναν μαλακα όπου και ειχε την υποχρέωση και να συντηρεί και να φτιάχνει πολεμικά πλοία και ήταν και εισπρακτωρ . Επικεφαλής δηλαδή με το Μ κεφαλαίο .

Από την Αθηναίων Πολιτεία του Αριστοτέλη σας παραθέτω :

VII 3,4 «Κατά το περιουσιακό εισόδηµα (στο οποο στηριζταν η φορολογα)χρισε
τον λα σε τσσερις τξεις(τλη), πως ακριβς ταν διαιρεµνος και πριν,
δηλαδ σε πεντακοσιοµεδµνους, σε ιππες, σε ζευγτες και σε θτες.
Και ταµεν λλα αξιµατα δωκε προνµιο να τα χουν οι πεντακοσιοµδιµνοι και οι ιππες και οι ζευγτες, δηλαδ αυτ των εννα αρχντων και των ταµιν και των πολιτν(οικονοµικν υπαλλλων) και των νδεκα και των κωλακρετν, αφο δωσε σε κθεµια απ αυτς τις τξεις τα αξιµατα αυτ ανλογαµε την φορολογα. Σε δε την τξη των θητν δωσε το δικαωµα να µετχουν µνο της γενικς συνλευσης του λαο και των δικαστηρων.»
4. Ορσθηκε δε να πληρνει φρους πεντακοσιοµεδµνουµεν εκενος του οποου
η δικ του περιουσα δδει εισδηµα πεντακοσουςµεδµνους(µτρα χωρητικτητας) καρπν ξηρν και υγρνµαζ, ιππως δε φρους αυτς που εχε εισδηµα τριακοσουςµεδµνους, πως δεµερικο λνε, αυτς που χει τα
µσα να συντηρε ππο. Αυτο δε σαν απδειξη προβλλουν και την ονοµασα
της πολιτικς αυτς τξης, πως προκυψε απ το πραγµατικ αυτ γεγονς, και τα αφιερµατα των παλαιν. Γιατ υπρχει στην ακρπολη αναθηµατικ εικνα κποιου ∆ιφλου, στην οποα εναι γραµµνα τα εξς: ……

Για να έχουμε ακόμη πιο πολλές πληροφορίες θα σας παραθέσω και κάτι ακόμη : Από τον Πλούταρχο , Σόλων .

«23.
Οι νόμοι του Σόλωνα, οι σχετικοί με τις γυναίκες, φαίνονται εντελώς άτοποι. Γιατί επέτρεψε εκείνος που συλλαμβάνει τον μοιχό να τον φονεύει κιόλας, εάν δε κάποιος αρπάξει και βιάσει ελεύθερη γυναίκα πρέπει να πληρώσει πρόστιμο εκατό δραχμών. Εάν κάποιος αποδειχθεί προαγωγός (να πληρώσει) είκοσι δραχμές εκτός από εκείνα τα άτομα που πωλούνται φανερά, υπονοώντας τις εταίρες, οι οποίες πηγαίνουν μόνες τους προς τους πελάτες. Eπιπλέον, δεν επέτρεπε (ο Σόλων) ούτε οι αδελφές ούτε οι κόρες να πωλούνται εκτός εάν συνελάμβαναν κάποια παρθένα να βρίσκεται μαζί με κάποιον άνδρα.
13.
... Τότε κορυφώθηκε η διένεξη μεταξύ φτωχών και πλουσίων και η πόλη βρισκόταν σε επικίνδυνη κατάσταση. Φαινόταν δε, ότι μόνο με την εγκαθίδρυση της τυραννίας ήταν δυνατόν να ησυχάσουν τα πράγματα και να σταματήσουν οι διαταραχές. Όλος ο λαός ήταν χρεωμένος στους πλούσιους γιατί είτε καλλιεργούσαν τη γη για αυτούς, δίνοντάς τους το έκτο των προϊόντων -για αυτό τον λόγο ονομάζονταν εκτήμοροι- είτε δανείζονταν με
υποθήκη τα σώματά τους όντας υποχείρια στους δανειστές τους, και άλλοι μεν γίνονταν δούλοι τους και άλλοι πωλούνταν στα ξένα.»

Πάλι από την αθηναίων πολιτεία αξίζει να διαβάσετε και αυτό …


 «ΧΙΙ. Αυτα δει κατ’ αυτον τον τροπο συνβησαν, και οι αλλοι συµφωνουν, και αυτος ο ίδιος στο ποηµ του αναφρει, κνοντας γι’ αυτ λγο στους εξς στχους:
Εις τον δµοµεν δωκα τσοµερδιο σο του ταν αρκετ
οτε αφαιρντας τποτα απ την ισχ ση εχε οτε αυξνοντς την.
Και για εκενους δε σοι εχαν δναµη και υπερεχαν σε πλοτο,
και γι’ αυτος σκφθηκα ναµην χουν τποτα περισστερο απ το δκαιο.
Στθηκα δε στοµσον προτσσοντας ισχυρ ασπδα απναντι και στους δυο
τους,
δεν επτρεψα δε σε κανναν απ τους δυο να επικρατσει δικα.
2. Πλι δε µιλντας περ του λαο, πως δηλαδ πρπει να φρεται κανες προς
αυτν, (λγει):
Ο λας δε κατ τον εξς τρπο θα εναι δυνατν να υπακοει
τους ηγεµνες. Μτε χαλαρ χοντας το χαλινριµτε πολυτεντωµνο,
γιατ γενν η υπερβολ την αυθδεια, ταν συγκεντρνεται πολς πλοτος,
στους ανθρπους εκενους, σοι δεν χουν ρτιο τον νουν.
3. Και πλι δε κπου αλλο λγει για τους θλοντες να γνει διανοµ
περιουσας:
Όσοι δε λθανµε σκοπ αρπαγν, εχαν πλοσια ελπδα
κι ενµιζαν τι καθνας απ’ αυτος θα ερη πλοτον πολν.
Κι εγ πουµιλοσα σε αυτοςµε πρατητα τους φνηκασκληρς,
στε δυσρεσταµεν ττε γιαµνα σκφθηκαν, τρα δε, εναντονµου
οργιζµενοι, εχθρικµε κοιτζουν λοι, σαν αιτα καταστροφς.
Αυτ δεν πρεπε. Γιατ σαµεν επα, ε την βοθεια των θεν εκτλεσα,
λλα δε χιµταια πραξα. Οτε σεµναµε τυραννικ εξουσα
γεννται ο πθος να επιβλω κτι δια της βας, οτε την αγαθ γη
της πατρδας(φησα) να διανεµηθον εξ σου οι ασµαντοι και οι επιφανες.
4. Πλι δε και για την αποκοπ των χρεν και για τους δολους µεν
προηγοµενα, ελευθερωθντες δε τραµε την σεισχθεια(γρφει):
Εγ δε απ’ εκεναµεν, για τα οποα συνθροισα γρωµου τον λα, ποιο πριν να κατορθσω απ’ αυτ, σταµτησα να ενεργ;
Μ
ρτυς δε λαµπρ ως προς αυτ στην κρση που ο χρνος θα κνει
θαµου ε
ναι ηµεγστηµητρα των Ολυµπων θεν,
ηµα
ρη δηλαδ Γη, που αυτς εγ κποτε
αφα
ρεσα τα σνορα εκενα, που σε πολλ µρη ταν µπηγµνα,
και η οπο
α, ταν πριν δολη, τρα εναι ελεθερη.
Πολλο
ς δε στην Αθνα την θεοκτισµνη πατρδαµας
ελευθ
ρωσα, πωληθντες πριν σαν δολους, λλους δικα
και
λλους νµιµα, εκενους δε που απ αδυσπητη
αν
γκη εχαν φγει, και που την γλσσα την Αττικ
δενµιλοσαν πλον, περιπλανηµνοι σε πολλµρη,
κι εκενους που εδ στον τπο ανρµοστη δουλεα
εχαν, φοβισµνοι απ την αγριτητα των δεσποτν,
τους κανα εγ ελεθερους. Αυτµενµε ισχ
εγ, αφο συνρµοσαµαζ την βα και τον νµο,
τον εκτλεσα και τα φερα σε πρας, πως εχαυποσ χε θε.
Οµοως δε νµους, και για το κακ και για το αγαθ
αρµονικ χοντας προνοσει για καθνα απ’ αυτ,
συνθεσα. Τηνµστιγα δε λλος καννας, πως εγ, λαβν,
κακοµλητος εν ταν και φιλοκερδς νθρωπος,
δεν θαµποροσε να εξουσισει πνω στον λα. Γιατ, αν εγ θελα
σα στους αντθετους ταν αρεστ ττε,
και απεναντας αν δεχµουν σα οι λλοι υπαγρευαν,
αυτ εδ η πλη θα εχε στερηθε απ πολλος νδρες τρα.
Και εξ αιτας λων τοτων επιδεικνοντας σθνος προς λους
στρφηκα απναντ τους, πως ο λκος απναντι σε πολλος σκλους.
5. Και πλι ελγχοντας ονειδιστικ τις(µετ την θσπιση των νµων)
µεµψιµοιρα των δυο µερδων (λγει):
Εν δεν πρπει τον λα τρανς να επιτιµσω,
γω τι) σα χει τρα ποτ στους οφθαλµος του
δεν θαµποροσε να τα δη και στον πνο του ακµη.
κενοι δε πουµεγαλτεροι και ισχυρτεροι εναι
(το διο) πρπει να µ’ επαινον και φλον να µε κνουν.
∆ιτι, λγει(περαιτρω ο Σλων), εν κανες λλος τχαινε να λβει
αυτ την εξουσα,
δεν θ’ φηνε απ την εξουσα του τον λα και δεν θα παυε
πριν αφο ανατραξε αυτν θα αφαιροσε το πχος και το γλα.
Εγ δε αυτν(των αντιπλων) καθς µεινα στοµεταχµιο
γινα σνοροµεταξ τους.»


Μην νομίζετε ότι το ύφος , το είδος και ο τρόπος των συναλλαγών διαφέρει πολύ τώρα από τότε . Έχουν προστεθεί υποκείμενοι στο χρέος , ναι , η έννοια του χρέους έχει παγκοσμιοποιηθει όπως και οι ανάγκες μας , και η βαρβαρότητα η ανισότητα και η αδικία υφίσταται δυνατή και ανυποχώρητη όπως πάντα .

Υ.Γ. Όπου υπάρχουν ανακρίβειες στο κείμενο η αν θέλετε να προσθέσετε κάτι παρακαλώ να το επισημάνετε και θα προστεθεί . 

Μετά Τιμής 

Κύριος Χαιντ

Τρίτη 25 Ιανουαρίου 2011

Επαγγελματικό Παράδοξο . Μια ιστορία γεμάτη αγροτικό πόνο . .

Ήταν μεσημέρι . 

Ο πατέρας , η κεφαλή της οικογενείας , η χοντροκεφαλή για την ακρίβεια , κουρασμένος , μετά από την πολύ δύσκολη δουλεία του γραφείου του , πεινασμένος , μονίμως και έτοιμος να πει τις αδιάφορες πικρόχολες ιστορίες  που αφορούν  συναδέλφους του , « αυτός είναι αδελφή , ο άλλος βλέπει τσόντες» και πάει λέγοντας .  Όμως αυτό ήταν ένα διαφορετικό μεσημέρι . Τον είχε πάρει αλαφιασμένη πρωινό πρωινό , σχεδόν σκασμένη η χοντρή γυναίκα του να του πει τα μαντάτα του κανακάρη του .

Χοντρή : Βρήκα μια φωτογραφία στο συρτάρι του γιου μας .

Χοντροκεφαλή : Τι βρήκες μωρη
;
Χοντρή : Έλα και θα δεις , δεν αντέχω να σου πω από το τηλέφωνο . 

Χοντροκεφαλή : Εντάξει μωρη .

Και οι δυο ήταν εξαιρετικά μορφωμένοι όπως φαντάζομαι συμπεράνατε μέσω του προαναφερθέντος διαλόγου . Δικηγόροι αμφότεροι . Η χοντρή κυρία μάλιστα το ειχε πάρει με  καλώς το δίπλωμα . Δυο μέρες έκλαιγε η κακομοίρα . Και δέκα χρόνια έχει να δουλέψει . Ο κεφάλας φέρνει το μπικικινι .
Σε δυο ώρες πρέπει να έρχεται και ο κανακάρης , ο ανεγκέφαλος γιος και πρέπει να ετοιμάσει τον διάλογο . 

«Είναι η ντροπή της οικογενείας» σκέπτεται . «Πρέπει να το διαχειριστώ σωστά» 

Το κλίμα ήταν βαρύ μετά την εξαγωγή του συμπεράσματος από την μητέρα . Δραματικοί τόνοι είναι σίγουρο ότι θα κάλυπταν , σαν μαύρα σύννεφα έτοιμα να ρίξουν καρέκλες , την συζήτηση που θα ακλουθούσε .

Αφού μπήκε ο πατέρας και έμαθε τα σχετικά νέα , πήρε ραπόρτο δηλαδή , μετά από μισή ώρα από το χλαπακιασμα της κρύας ομελέτας που του ειχε φτιάξει η χοντρή χρυσοχέρα γυναίκα του , μπήκε χαρούμενος στο σπίτι ο κανακάρης .

-  Χοντροκεφαλή : Έλα εδώ ρε κωλοπαιδι .

- Κανακάρης : Τι έγινε πατήρ ?

-  Χοντροκεφαλη : Τι είναι αυτά ρε που βρήκε η μανά σου στο συρτάρι ? Για αυτό ρε σε στέλνω σχολειό ; Με τι μάτια θα  αντικρύσω τους γείτονες αύριο ρε ? Τους συναδέλφους που θα με κοροϊδεύουν . Η γιαγιά σου , ο παππούς σου τι θα πουν όταν το μάθουν ; 

- Πατέρα από καιρό ήθελα να σου το πω .

- Ε πες το μου κοιτώντας με στα μάτια ρε αλήτη .

- Πατέρα θέλω να γίνω αγρότης ήθελα από καιρό να σου δείξω το καινούριο μοντέλο τρακτέρ .

- Αμάν , γυναίκα , τα χάπια μου . Μου ανεβαίνει η πίεση . Και δεν θα συνεχίσεις την φωτεινή πορεία των γονέων σου ; Δεν καταλαβαίνεις ότι πρέπει να συνεχίσεις την ένδοξη πορεία της οικογενείας  ;
- Μα εμένα μου αρέσουν τα ραπανάκια πατέρα . Θέλω να φυτεύω αγγουράκια .

- Να τα βάλω στον κωλο μου . Σκέψου καλά και αποφάσισε . Θα κάνεις αυτό που σου λέω .

- Μα δεν θέλω να κάνω επάγγελμα το ψέμα .

- Τι λες ρε ;

- Αυτό που σου λέω φαδερ .

Έτσι λοιπόν τον εδίωξε από το σπίτι και πήγε στην ακρόπολη και έπεσε . Όταν έπεσε βρήκε και ένα πορτοφόλι . Ήταν το πορτοφόλι του χάρου .

Με αυτά και με αυτά ειχε πάει απόγευμα .


Τώρα πέρα από την πλάκα την βλακοχιουμοριστικη ιστορία συμφωνώ σε όλα με τον δόκτωρ .
Υπάρχουν ήδη πολλοί νομίζω που έχουν το κέφι να κάνουν ένα τέτοιο βήμα . Όμως το κράτος , οι συνήθειες και οι πλασμένες από άλλους ανάγκες που έχουν τοποθετηθεί από κάποιους άλλους στις ζωές των παιδιών , εμποδίζουν με νύχια και δόντια το να ακολουθούσουν την αγροτική ζωή αυτών των πολλών .
Έχουν αλλάξει  πια τα πράγματα και τα μέσα αγροτικής παραγωγής , το κλίμα της Ελλάδας είναι ιδανικό για μια τέτοια προσπάθεια .
Το νερό ίσως είναι πρόβλημα , σίγουρα είναι πρόβλημα , όμως υπάρχει λύση σε αυτό , π.χ. η αφαλάτωση .
Το ρεύμα είναι πρόβλημα μα και σε αυτό υπάρχει λύση , οι αηδίες με τις προπέλες , οι ανεμογεννήτριες . Η Ρωσία βγάζει κάτι καλές έχω ακούσει .
Ίσως φταίνε κάποια πράγματα που έχουν υπογραφεί παλιότερα που περιορίζουν κάποιου είδους καλλιέργειες . Τέλος πάντων αν και δεν γνωρίζω ακριβώς το τι παίζεται με όλα αυτά , το συμπέρασμα μου είναι ότι θα πρέπει να γίνει μια εργασιακή επαναδιαπραγμάτευση πανευρωπαϊκά , αν γίνεται και παγκόσμια . Η επανάσταση και εδώ είναι μονόδρομος .
Η Επανάσταση Του Ανόητου . Και θα την ξεκινήσει ο πρωθυπουργός μας !

Μετά τιμής 

Κύριος Χάιντ

Κυριακή 23 Ιανουαρίου 2011

Επαγγελματικό Παράδοξο

-Μανωλάκι τι θες να γίνεις όταν μεγαλώσεις?
-Θέλω να σπουδάσω οικονομικά. Να γίνω Λογιστής, τραπεζικός υπάλληλος, γραμματέας, δημόσιος υπάλληλος, να πατάω κουμπάκια στο pc και να ασχολούμαι με εικονικούς λογαριασμούς και ψεύτικα χρήματα. Να μαθαίνω πολύπλοκα προγράμματα που πολλές φορές οι περισσότερες λειτουργίες τους μπορεί να είναι άνευ σημασίας στην πραγματικότητα ή να μην ανταποκρίνονται σε αυτήν. Θέλω να κάθομαι στην καρεκλίτσα του γραφείου μου δίπλα από το κλιματιστικό, για ζέστη το χειμώνα και δροσιά το καλοκαίρι. Θέλω να βγάζω φωτοτυπίες για να περνά η ώρα κουνώντας τα χέρια μου και να μιλάω στο τηλέφωνο για να ακούγεται η φωνή μου ρυθμίζοντας πάλι εικονικές πραγματικότητες.
-Μπράβο Μανωλάκι! Θες κι εσύ ότι θέλει ο μισός πληθυσμός τουλάχιστον σε αυτόν τον κόσμο. Θες κι εσύ ότι σε μάθανε να θέλεις.
Αυτός ο διάλογος, χωρίς σάλτσες και αλήθειες, γίνεται σε καθημερινή βάση παγκοσμίως. Η σύγχρονη νόηση και κουλτούρα μας μαθαίνει ότι πρέπει να ξεφύγουμε από τον παλιό τρόπο εργασίας και να περάσουμε σε μια νέα επαγγελματική γενιά. Πολυτελή εργασιακοί χώροι σε τεράστια επαγγελματικά κτήρια, ακριβά έπιπλα, άνετες καρέκλες, υπολογιστές, κουμπάκια, οθόνες, ακριβά στυλό για υπογραφές σε χαρτούρες, μπόλικες φωτοτυπίες – φαξ – τηλέφωνα. Αυτό λέγεται σύγχρονη εργασία. Όχι, δεν είμαι κατά όλων αυτών. Και βέβαια χρειάζονται! Χρειάζονται όμως στο βαθμό που νομίζουμε? Αν ναι, τότε γιατί οι μισοί πτυχιούχοι οικονομικών σχολών (και όχι μόνο) τυλίγουν σουβλάκια? Θεωρητικά επαγγέλματα… Πήξαμε στη θεωρία… Τι να την κάνεις την θεωρία αν δεν υπάρχει πράξη όμως? Αλήθεια ποια είναι η πράξη? Θυμόμαστε? Πολλοί που δουλεύουν σε γραφεία δεν ξέρουν για ποιο λόγο κάνουν την δουλειά που τους αναθέσανε. Κάνουν απλά αυτό που μάθανε χωρίς να ξέρουνε τι είχε προηγηθεί και τι πρόκειται να γίνει στο επόμενο ή στο τελικό βήμα διαδικασίας. Για να μην θυμηθώ ένα περιστατικό στο ΙΚΑ. Διαφωνούσε μια κυρία μπροστά μου στην ουρά με μια υπάλληλο, κι εκείνη από τα νεύρα της ρωτάει ρητορικά την υπάλληλο: Συγνώμη εδώ δεν είναι το Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων? Και η υπάλληλος την λέει αυστηρά: Όχι κυρία μου, εδώ είναι το ΙΚΑ! Το χτυπάς το κεφάλι σου στον πάγκο ή όχι?
Η πράξη λοιπόν είναι η εργατική τάξη. Από εκεί ξεκινάνε όλα. Ότι είναι να περάσει από τηλέφωνο, φαξ, email, pc, internet, φωτοτυπία, υπογραφή, τράπεζα, υπάλληλο, διευθυντή, εφορία κτλ, πρέπει πρώτα να προηγηθεί μια πράξη από την εργατική τάξη. Καλλιέργεια χωραφιών, ζώα, ορυχεία για παραγωγή πρώτων υλών, ακόμα και το μάζεμα σκουπιδιών που το θεωρούμε τόσο κατωτάτου, αλλά όταν έχουν απεργία οι σκουπιδιάρηδες καταλαβαίνουμε την σημαντικότητα αυτού του επαγγέλματος. Ακόμα κι αν δεν το παραδεχόμαστε. Ακόμα και μετά την λήξη της εκάστοτε απεργίας, όπου γυρίζουμε στους φυσιολογικούς (?) ρυθμούς της ζωής μας και ξεχνάμε πάλι ότι υπάρχουν κι αυτοί οι εργάτες. Φυσικά κανένας δεν έχει σαν όνειρό του να γίνει σκουπιδιάρης όταν μεγαλώσει. Θα ήταν παράλογο κάτι τέτοιο.
Αυτό που με ανησυχεί ιδιαίτερα όμως είναι ότι σημαντικά επαγγέλματα όπως η γεωργία και η κτηνοτροφία τείνουν να γίνουν κι αυτά κατωτάτου επιπέδου. Πράγμα τελείως παράλογο μιας και είναι αυτονόητο ότι οι δύο αυτές εργασίες είναι τα θεμέλια της ύπαρξής μας.
Θα πει κάποιος: Ρε μεγάλε θα αφήσουμε τα γραφεία για να γυρίσουμε στα χώματα και στα βρώμικα ζωντανά?
Είναι καθαρά θέμα παιδείας θα έλεγα. Σαφώς ένας άνθρωπος όπου έχει μεγαλώσει σε πόλη δεν είναι εύκολο να αφήσει τις πολυτέλειες και να πιάσει το τσαπί και την τσουγκράνα. Μην ξεχνάμε όμως ότι η τεχνολογία εξελίσσεται σε όλους τους τομείς. Οι σύγχρονοι γεωργοί δεν κοπιάζουν όπως στα παλιά τα χρόνια. Με τα σύγχρονα μηχανήματα όλα είναι σαφώς πιο εύκολα. Έχει δοθεί η εντύπωση ότι οι αγρότες είναι αμόρφωτοι και άξεστοι άνθρωποι που βρομίζονται όλη μέρα με τα χώματα. Λάθος! Στην Ελλάδα μπορεί να συμβαίνει σε ένα ορισμένο βαθμό αλλά γενικά δεν ισχύει. Για το εξωτερικό δεν το συζητώ καν. Οι άνθρωποι είναι μορφωμένοι, με παιδεία και επικοινωνούνε άψογα. Επίσης όποιος πιστεύει ότι οι αγρότες δουλεύουν κάθε μέρα, χειμώνα-καλοκαίρι, γελιέται. Οι αγρότες το χειμώνα απολαμβάνουν την οικογενειακή ζεστασιά στο σπιτάκι τους μιας και τα σπαρτά δεν χρειάζονται ιδιαίτερη φροντίδα τους χειμερινούς μήνες.
Παλεύοντας να σπουδάσουμε κάτι σπουδαίο και σύγχρονο (?) ξεχνάμε την σημαντικότητα ορισμένων θεμελιωδών επαγγελμάτων όπου αντικειμενικά (σε ένα δίκαιο σύστημα) έχουν να σου προσφέρουν εισόδημα ή μπορείς απλά να κρατήσεις τα προϊόντα για τον εαυτό σου. Λόγω ορισμένων συνθηκών, τυχαίνει να έχω ζήσει και σε επαρχίες και σε πόλεις. Αυτό μου πρόσφερε την κατάλληλη εμπειρία για να «μετράω» τα πράγματα καλύτερα και να βλέπω τα καλά και τα κακά στα διάφορα επαγγέλματα. Για εμένα δεν υπάρχει κάτι καλύτερο από το να εργάζεσαι με τη φύση. Σπούδασα οικονομικά αλλά σίγουρα δεν ήταν άριστη επιλογή. Πάντα γυρνάνε στο μυαλό μου χωραφάκια και ζωάκια μιας και μεγάλωσα με αυτά.
Νομίζω ότι το κράτος πρέπει να προωθεί τέτοιου είδους επαγγέλματα. Μέσα από το σχολείο και όχι μόνο. Πρέπει όλοι να γνωρίζουν τα βασικά για τη γεωργία-κτηνοτροφία και κατ’ επέκταση για το πώς φτάνουν αυτά που τρώμε στο πιάτο μας. Νομίζω ότι υπάρχει ακόμα ενδιαφέρον από τον κόσμο για τη γη και τα ζώα, αλλά αν δεν ξέρει κάποιος τον τρόπο να τα προσεγγίσει τα προσπερνάει αμέσως. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που παίζουν farmerama και αγροτικά παιχνίδια στο FB, κάτι που τους ευχαριστεί ιδιαίτερα και ίσως να θέλανε να το κάνουνε και πράξη μερικοί.
Το κείμενο είναι επιθετικό αλλά σκοπός μου αυτή τη στιγμή δεν είναι να συγκινήσω τα πλήθη με τη συγγραφή μου. Απλά μεταφέρω τις σκέψεις μου, σε μια εποχή που τα πτυχία τα χρησιμοποιούμε για να σκουπιζόμαστε στην τουαλέτα. Σε μια εποχή που τα φρούτα δεν είναι ακριβώς φρούτα. Το κρέας, είναι κρέας στο περίπου. Σε μια εποχή που ο κόσμος απομακρύνεται από τη φύση του για μια καρέκλα γραφείου και ένα pc που έχει σαν wallpaper έναν κάμπο και δεντράκια. Τι ειρωνεία!!

Με σεβασμό 
Δόκτωρ Τζέκιλ